Institut für Theaterwissenschaft

Team

M.A. Fabienne Mathis

Doktorat

E-Mail
fabienne.mathis1@students.unibe.ch
Postadresse
Universität Bern
Institut für Theaterwissenschaft
Mittelstrasse 43
3012 Bern
Sprechstunde
Nach Vereinbarung.

Forschungsschwerpunkte

  • Mixed Reality
  • Experience Design
  • Dramaturgy
  • User Generated Content
  • Co-Presence
  • Crossing Media
  • Virtual Theatre
  • Authorship
  • Collaborative Creative Practices & Co-Creation
  • Incorporation

Fabienne Mathis verfügt über einen akademischen Werdegang an den Universitäten von Zürich, Berlin, St. Gallen, Paris und Bern mit breitem Zugang zu gesellschaftlichen und kulturellen Themen in perspektivenreicher Betrachtung. Die Schwerpunkte ihrer beruflichen Erfahrungen sind Organisation, Produktion und Förderung von Kultur, insbesondere Theater. Seit März 2021 leitet sie das Projekt «Digitale Bühne» im Kleintheater Luzern und verantwortet neben der Spielplangestaltung auch den Aufbau neuer Kooperationen im Bereich Wissenstransfer zwischen Theaterschaffenden und Hochschulen.

Ab Sommer 2023 übernimmt sie die Co-Leitung des Kleintheater Luzern.

Produktionsdramaturgien im theatralen Einsatz von Mixed Reality.

Supervisors: Ass.Prof.Dr. Alexandra Portmann (Universität Bern)  and Dr. Yvonne Schmidt (Hochschule der Künste Bern)

Theatre per se is one of those art forms in which several disciplines (must) work together to create an audience-centred, multi-sensory experience that in many ways can already be described as mixed reality (Wejdom 2017, 7). Thus, because a theatrical performance is always collaborative and composed of multiple and shifting layers or inputs that are interconnected and may also interfere with each other, the production and staging process requires ongoing agile creative negotiation that demands effective dramatic intelligence (Cochrane & Trencsényi 2014, 30). With reference to Guy Coods, this work is based on an understanding of dramaturgy that focuses on the aspect of the facilitation of such production processes and whose practice expands and transforms, among other things, with the changing relationships of space and audience, but especially with the use of new technologies (Cochrane & Trencsényi 2014, 6).