Institute of Theatre Studies

Festivals und institutionelle Veränderungen. Perspektiven auf transnationale Arbeitsweisen im Gegenwartstheater

Ass. Prof. Dr. Alexandra Portmann

Assistant Professor for Theatre Studies

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+41 31 684 38 26
E-Mail
alexandra.portmann@unibe.ch
Office
191
Postal Address
University of Bern
Institute of Theatre Studies
Mittelstrasse 43
3012 Bern
Consultation Hour
by arrangement

Research Focus

  • Theatre and Performance Art
  • Festival Culture
  • Institutional Change and Critique in the Contemporary Arts
  • (Theatre) Historiography,
  • Cultural Politics and Economics
  • Theatre-making in the Countries of the Former Yugoslavia
  • Shakespeare in Performance

Alexandra Portmann studied philosophy and theatre studies at the University of Bern and completed further training in cultural management (CAS, University of Applied Sciences Northwestern Switzerland). She has worked as a theatre and cultural studies scholar at universities in Switzerland and abroad (including the University of Kent in 2012). Her dissertation "The time is out of joint - Shakespeare's Hamlet in the countries of the former Yugoslavia" deals with the interrelationship between the politics of memory and theatre and was awarded both the Faculty Prize of the University of Bern and the Martin Lehnert Prize of the German Shakespeare Society. Her doctorate (2015) was followed by several years of teaching and research residency in the UK (Queen Mary, University of London 2017) and Germany (University of Cologne 2015-2017, Ludwig-Maximilians-Universität München 2018). From 2019-2023, she lead the SNF Ambizione project "Festivals and Institutional Change: Perspectives on transnational working methods in contemporary theatre" and since August 2020 she is the Assistant Professor of Theatre Studies with the focus on contemporary theatre. In addition to her academic work, she has repeatedly worked as a dramaturge and project manager in the independent theatre scene.

Her research interests include contemporary theatre and performance art, institutional change and criticism in the contemporary arts, (theatre) historiography, cultural politics and economics, theatre production in the countries of the former Yugoslavia and Shakespeare.

Monographs (German)

„The time is out of joint – Shakespeares Hamlet in den Ländern des ehemaligen Jugoslawien“. Zürich: Chronos, 2016. (E-Book: https://www.chronos-verlag.ch/node/20943)

Editorships (German)

Festivals als Innovationsmotor?, itw: im dialog, edited together with Beate Hochholdinger-Reiterer, Berlin: Alexander Verlag, 2020

Articles in Books and Journals (German and English)

“Tracing stories of a family language: personal accounts of diasporic experience” in: Inter/Connections (together with Ana Jovanović and Ana Kojadinović) (eingereicht), 2021.

„Shakespeare’s Globe in Inđija– A Portrait of Itaka Shakespeare Festival (Serbia) “, in Shakespeare on European Festival Stages, hrsg. Nicoleta Cinpoes, Florence Mach, Paul Prescott. London: Arden Shakespeare Bloomsbury Publishing (im Druck)

„Das Versprechen der Innovation” in Festivals als Innovationsmotor?, in itw : im dialog. Festivals als Innovationsmotor?, hrsg. Beate Hochholdinger-Reiterer, Alexandra Portmann. Berlin: Alexander Verlag 2020, S. 14-28.

„Zukunftsorientierung statt Innovationszwang? Ein Gespräch zwischen Philippe Bischof (Pro Helvetia) und Alexandra Portmann (Universität Bern) ” in Festivals als Innovationsmotor?, in itw : im dialog. Festivals als Innovationsmotor?, hrsg. Beate Hochholdinger-Reiterer, Alexandra Portmann. Berlin: Alexander Verlag 2020, S. 86-101.

„Auf der Suche nach innovativen Formen für Kollaboration. Ein Gespräch zwischen Sandro Lunin (Kaserne Basel) und Alexandra Portmann (Universität Bern) ” in Festivals als Innovationsmotor?, in itw : im dialog. Festivals als Innovationsmotor?, hrsg. Beate Hochholdinger-Reiterer, Alexandra Portmann. Berlin: Alexander Verlag 2020, S. 76-85.

„Between Teaching and not teaching or how to make the audience believe you. Artist Talk with Eero Epner, Juhan Ulfsak and Mart Kangro about the performance Workshop (Kanuti Gildi SAAL, Tallinn) ” in Festivals als Innovationsmotor?, In itw : im dialog. Festivals als Innovationsmotor?, hrsg. Beate Hochholdinger-Reiterer, Alexandra Portmann. Berlin: Alexander Verlag 2020, S. 152-159.

„Die Vorstellung als Geste. Künstler_innen-Gespräch mit dem Ensemble von Jeden Gest (Marta Abramczyk, Jolanta Sadłowska, Paweł Sosiński, Adam Stoyanov, Joanna Ciesielska), dem Regisseur Wojtek Ziemilski sowie dem Co-Regisseur und Bühnenbildner Wojciech Pustoła (Nowy Teatr, Warschau) ” in Festivals als Innovationsmotor?, In itw : im dialog. Festivals als Innovationsmotor?, hrsg. Beate Hochholdinger-Reiterer, Alexandra Portmann. Berlin: Alexander Verlag 2020, S. 127-134.

„International Festivals, the Practice of Coproduction, and the Challenges for Documentation in a Digital Age“. In Cambridge Companion to Festivals, hrsg. Ric Knowles. Cambridge: Cambridge University Press 2020, S. 36-53

„Shakespeare’s New Contemporariness or Hamlet in the Yugoslav Drama Theatre in the 21st Century”. In Cahiers Élisabéthains: A Journal of English Renaissance Studies, 2018, Doi: https://doi.org/10.1177/0184767818763427

„The rest is silence: Censorship and Conflicting Memory Politics in Ljubiša Georgievski’s Hamlet, 1989”. In Contemporary Southeastern Europe, 2018, 5(2), 58-69, Doi: http://www.contemporarysee.org/en/PortmannAlexandra

„Hamlet in Times of War – Two Hamlet Appropriations in Former Yugoslavia in the 1990s“. In Local and Global Myths in Shakespearean Performance, edited by Aneta Mancewicz and Alexa Alice Joubin. Cham: Palgrave Macmillan, 2018, S. 173-187.

Jugonostalgiker aller Länder vereinigt euch? – Das Phänomen der Jugonostalgie in Selma Spahics Hipermnezija (Hypermnesie) und Dino Mustafics Rodjeni u YU“. In Just little Bits of History Repeating. Medien/Nostalgie/Retromanie, edited by Pablo Abend, Marc Bonner and Tanja Weber. Münster: Lit Verlag, 2018, S. 111-126.

„A Global Player? – Transatlantic Shakespeare as an Example for Cultural Circulation Processes “. In Handbook of Transatlantic North American Studies, edited by Julia Straub,. Berlin: De Gruyter, 2016, S. 428-447.

„International Festival Aesthetics. An Interview with the Artists Alexander Devriendt & Joeri Smet (Ontroerend Goed, Ghent) and Barbara Gronau (University of the Arts Berlin)”. In itw: im dialog - Arbeitsweisen im Gegenwartstheater, hrsg. von Beate Hochholdinger-Reiterer, Mathias Bremgartner, Géraldine Boesch, Christina Kleiser. Berlin: Alexander Verlag, 2015, S. 59-67. (DOI: https://bop.unibe.ch/itwid/article/view/1811)

„Länder des ehemaligen Jugoslawien“. In Handbuch Hamlet. Stoff – Aneignungen – Deutungen, hrsg. von Peter W. Marx. Stuttgart/Weimar: Metzler Verlag, 2014, S. 301-304.

„Vidi, snagu nam daje da bismo bili umjetnici kad hoćemo biti tek ljudi.– Gamllet Slobodana Šnajdera na jugoslovenskim scenama“. In: Teatron 160/161 (2012/2013): 59-68.

„Das Tragische“. In Handbuch Drama. Theorie, Analyse, Geschichte, hrsg. von Peter W. Marx. Stuttgart/Weimar: Metzler Verlag, 2012, S. 31-36.

Reviews (German und English)

Robert Henke and Eric Nicholson (Hrsg.). Transnational Mobilities in Early Modern Theatre. Farnham, Surrey: Ashgate Publishing Limited, 2014. In: Transfers 7.3 (December 2017): 143-145.

Deck, Jan und Patrick Primavesi (Hrsg.): Stop Teaching! Neue Theaterformen mit Kindern und Jugendlichen. Bielefeld 2014. In: Theatre Research International 40.3 (Oktober 2015): 343-344.

Lectures (German and English)

2021

Teilnahme und Präsentation im Rahmen der Klausurtagung “Krisengefüge der Künste” (DFG Forschergruppe), Dezember 2021 

 “Zwischenräume”, Festival Tanz in Bern, Oktober 2021 

“Network Perspectives in a Symmetric Research Approach”, International Federation for Theatre Studies IFTR (University of Galway/Irland), Juli 2021 

“Festivals und institutionelle Veränderungen: Perspektiven auf transnationale Arbeitsweisen im Gegenwartstheater”, AG Archiv der Gesellschaft für Theaterwissenschaft, zusammen mit Anna Barmettler, Juni 2021

Einladung für das Podium “Für wen machen wir das eigentlich? ”, im Rahmen der Tagung “How to act: Verhältnisse und Positionierungen auf und neben der Bühne”, Zürcher Hochschule der Künste und Gessnerallee, Juni 2021

2020

“Festivals und transnationale Arbeitsweisen”, Nodegoat Day, Universität Bern, zusammen mit Anna Barmettler und Dominik Kilchmann, Dezember 2021 

„Produktionsnetzwerke im Gegenwartstheater “, Forschungskolloquium des Instituts für Theaterwissenschaft, Universität Bern Mai 2020.

2019

„Tracing Stories of a Heritage Language: Personal Accounts of Diasporic Experience“, Dezember 2019, Progressive Connexions, 3rd Global Conference on Diasporas, Prag (Tschechische Republik), zusammen mit Ana Jovanović und Ana Jelisavčić

„Zwischen Seoul und Salford – Inszenierte Gemeinschaften und andere apokalyptische Fantasien”, Mai 2019, Institut für Theaterwissenschaft, Universität Bern (Schweiz), Berufungsvortrag für die Assistenzprofessur Theaterwissenschaft

„Festivals und institutionelle Veränderungen. Perspektiven auf transnationale Arbeitsweisen im Gegenwartstheater”, April 2019, Forschungskolloquium, Institut für Theaterwissenschaft, Universität Bern (Schweiz)

„Ästhetik, Sprache, Arbeitsweisen. Transkulturelle Kooperationen im zeitgenössischen Theater in Südosteuropa”, März 2019, Basler Arbeitskreis für Südosteuropa, Universität Basel (Schweiz), Gastvortrag

„Travelling Shakespeare – Festival Culture and Cultural Economics”, Januar 2019, Universität zu Köln (Deutschland), Gastvorlesung

2018

„Mobile Repertoires - Theater und Digitalkultur am Beispiel internationaler Festivals”, Dezember 2018, Forschungskolloquium Institut für Theaterwissenschaft, Ludwig-Maximilians Universität München (Deutschland), Gastvortrag

2017

„International Festivals: the practice of co-production and the challenges for its documentation“, November 2017, Digital Initiative Network, Queen Mary University of London (Grossbritannien), Gastvortrag

„Shakespeare beyond Shakespeare or: How Hamlet becomes ‘our’ contemporary?“, Oktober 2017, School of English and Drama, Queen Mary University of London (Grossbritannien), Gastvorlesung

„Mobile Repertoires: Festival, Circulation and Big Data“, Juni 2017, Performance Studies International, Universität Hamburg (Deutschland), wissenschaftliches Paper

„The time is out of joint-Shakespeares Hamlet in den Ländern des ehemaligen Jugoslawien“, März 2017, Zentrum für Südosteuropastudien Universität Graz (Österreich), Gastvorlesung

2016

„Crvena: A reflection on Censorship and Free Speech“, GTW Konferenz: Theater als Kritik, November 2016, Goethe-Universität Frankfurt/Main und Universität Gießen (Deutschland), wissenschaftliches Paper

„Who’s there?“ – Shakespeare’s Hamlet and the changing memory politics in the region of former Yugoslavia, BSA Konferenz: Shakespearean Transformations, September 2016, University of Hull (Grossbritannien), wissenschaftliches Paper

„Theatre festivals and its documentation”, IFTR Konferenz: Presenting the Theatrical Past, Juni 2016, Institut für Kultur und Ästhetik Universität Stockholm (Schweden), wissenschaftliches Paper

„The time is out of joint – Sonja Vukičević’s Circus of Histories as a reflection of changing memory politics”, Symposium: European Shakespeare Directors, International Shakespeare Festival, April 2016, Craiova (Rumänien), wissenschaftliches Paper

2015

„Shakespeare’s new Contemporariness in Serbia“, ESRA-Konferenz: Shakespeare’s Europe, Europe’s Shakespeare, Juni 2015, University of Worcester (Grossbritannien), wissenschaftliches Paper

„Eine ernstzunehmende Kuriosität? – Ira Aldridge und Othello Darstellungen auf deutschsprachigen Bühnen im 19. Jahrhundert“, Juli 2015, Johannes-Gutenberg-Universität Mainz (Deutschland), Berufungsvortrag für die W1-Professur für Theaterwissenschaft

„What, has this thing appeared again tonight? - Intercultural appropriations of Shakespeare’s Hamlet in Iran and former Yugoslavia“, März 2015, Institut für Englische Sprachen und Literaturen der Universität Bern (Schweiz), Gastvorlesung zusammen mit Azadeh Ganjeh

2014

„Hamlet as a playground for negotiating Conflicting Memory Discourses”, IFTR Konferenz: Theatre and Stratification, Juli 2014, School of Theatre, Performance and Cultural Policy Studies, University of Warwick (Grossbritannien), wissenschaftliches Paper

„The time is out of joint“ – Shakespeares Hamlet in Former Yugoslavia, SIC Summer Institute Cologne, Juli 2014, Theaterwissenschaftliche Sammlung Universität zu Köln (Deutschland), Posterpräsentation

„Who is Fortinbras after Siege of Dubrovnik? – Strategies of memory in Luko Paljetak’s Poslje Hamleta (After Hamlet, 1994)“, Konferenz: Shakespeare 450, Société Shakespeare Française, April 2014, École des Mines-ParisTech (Frankreich), wissenschaftliches Paper

2013

„Hamlet in times of war“, ESRA Konferenz: Shakespeare and Myth, Juni 2013, Université Paul-Valéry Montpellier 3 (Frankreich), wissenschaftliches Paper

„Aby Warburgs Nachleben als Konzept für die Beschreibung von Inszenierungsgeschichte“, Interdisziplinärer Workshop: Geschichtsverhältnisse. Zum Beschreiben des Umgehens mit historisch alteritären Gegenständen, März 2013, Bayerische Akademie der Wissenschaften München (Deutschland), wissenschaftliches Paper

„Serbian Hamlet meets Fortinbras from Yorkshire“ (zusammen mit Dr. Duska Radosavljevic), Panel Discussion: Eastern European Hamlets, Januar 2013, The Royal Central School of Speech and Drama, University of London (Grossbritannien), wissenschaftliches Paper

2012

„The time is out of joint – Hamlet in former Yugoslavia form 1945 to the present”, IFTR Konferenz: Mediating Performance, Juli 2012, Universitdad Catholica Santiago de Chile (Chile), wissenschaftliches Paper

„The time is out of joint- Hamlet and Yugoslav Identities”, IPP Summer School Cartographies of the European Past: Nation, Region, Trans-Nation, Juli 2012, Johannes Gutenberg Universität Mainz (Deutschland), wissenschaftliches Paper

„Ernst Cassirer’s Philosophie der symbolischen Formen”, Bernese Winter School: TransForming Knowledge and Epistemic Cultures, Institute of Advanced Studies in the Humanities and the Social Sciences (IASH), Januar 2012, Universität Bern (Schweiz), wissenschaftliches Paper

2011

„Shakespeare’s Hamlet in former Yugoslavia”, IPP Summer School: Illustrating the Past: History, Media and Popular Culture, Juli 2011, Johannes Gutenberg Universität Mainz (Deutschland), wissenschaftliches Paper

Von der Koproduktion zur Kollaboration: Netzwerke als Handlungsfelder institutioneller Dramaturgie (AT)

(German)

Das zeitgenössische Theaterschaffen ist massgeblich durch die Praxis des Koproduzierens geprägt. Ein kursorischer Blick auf Programmhefte und Homepages zeigt, dass zeitgenössische Performances und Theaterproduktionen selten ohne mehrere Koproduktionspartner realisiert werden.  Dadurch entsteht ein eng verwobenes Netzwerk an Akteuren wie Häusern, Festivals, Künstler*innen, Kurator*innen und Kulturförderern, welches nicht nur die Verwertung und Zirkulation der einzelnen Produktionen beeinflusst, sondern auch die künstlerische und institutionelle Zusammenarbeit entscheidend prägt.

            Die Studie fokussiert Formen künstlerischer und institutioneller Zusammenarbeit und fragt danach, wie transnationale Produktionsnetzwerke in den performativen Künsten nachhaltig auf institutionelle Strukturen einwirken können. Dabei rückt insbesondere das Wechselverhältnis zwischen internationalen Festivals und lokalen Theatersystemen (Produktionshäuser, Stadt- und Staatstheater) in den Vordergrund.

Der Arbeit liegen drei zentrale Thesen zugrunde: Erstens, aufgrund der fortlaufenden Netzwerktätigkeiten lässt sich die Trennung zwischen internationalem Festival und lokalem Theatersystem nicht aufrechterhalten. Transnationale Arbeitsweisen und deren Konventionen haben sich spätestens seit den 1980er etabliert und durchdringen das zeitgenössische Theater- und Kulturschaffen auf allen Ebenen. Zweitens wirken diese Arbeitsweisen genau dann auf institutionelle Strukturen ein, wenn Institutionen kollaborative Prozesse eingehen und damit eigene Strukturen, Arbeitskonventionen und Bedingungen hinterfragen (müssen). Unter dem Begriff der Kollaboration wird dabei im Anschluss an Mark Terkessidis eine Form der Zusammenarbeit verstanden, die im Gegensatz zur Kooperation auf die Veränderung von Prozessen und Arbeitsweisen ausgelegt ist (Terkessidis 2015). Drittens, institutionelle Veränderungsprozesse richten sich sowohl nach innen (Arbeitskonventionen, Anstellungsbedingungen, Leitungsverständnisse, Programmgestaltung) als auch aussen (Vermittlung und Publikum) und werden massgeblich durch die Arbeit an einem weitgefassten Netzwerk sowie dem Eingehen von überinstitutionellen, künstlerischen und personellen Partnerschaften geprägt. Somit kann das Handlungsfeld einer Institution unter dem Begriff der institutionellen Dramaturgie gefasst werden, welche das Verhältnis von institutionellen Strukturen und Ästhetiken beschreibt.

Die Studie untersucht Formen des institutionellen Wandels im Gegenwartstheater entlang exemplarischer Fallbeispiele wie ausgewählten künstlerischen Arbeiten, Institutionen und Festivals sowie deren professionelle Netzwerke. Durch die systematische Visualisierung der Netzwerktätigkeit als kollaborative Praxis wird so zugleich ein Ansatz für die Dokumentation von zeitgenössischen transnationalen Arbeitsweisen im Theater entwickelt. Die Perspektive auf Netzwerke als Handlungsfelder institutioneller Dramaturgie versteht sich als Beitrag zu einer Theatergeschichtsschreibung jenseits einer Personen- oder Institutionenzentrierung. Die Arbeit verortet sich im Feld der Festivalforschung sowie der Forschung zum institutionellen Wandel im europäischen Gegenwartstheater.

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